Facebooks nya system för betalningar online

photo-1432888622747-4eb9a8efeb07

Facebook informerade nyligen om deras planer att lansera ett nytt system för betalningar online. Ta i beaktande utvecklingen av e-handel, att vissa företag, såsom Stegfabriken.se har, användare av den populära sociala nätverkstjänsten kommer att kunna ansluta ett bank- eller kreditkort för att sedan skicka och ta emot pengar utan att behöva lämna Messenger. Det blir även möjligt att använda tjänsten för att betala varor och tjänster från företag. Med denna lansering sätter sig Facebook i direkt konkurrens med betallösningar liknande de som hitintills tillhandahålls av företag och tjänster som Paypal, Payson och Swish.

Varför lanserar då detta system nu?

En stor anledning är att de vill möjliggöra för de företag som har en närvaro på Facebook att även sälja varor och tjänster direkt till sina kunder. Potentiella kunder kan då anlita företaget utan att behöva lämna Messenger vilket ska möjliggöra bättre kontakt mellan företagen och kunderna. Då tjänsten är integrerad med Facebook finns ofta redan all nödvändig information, så som kundens och företagets adress, tillgänglig vilket gör transaktionen så smidig som möjligt.

I samband med detta kommer även ett system för automatisk hantering av betalningar att lanseras. Detta består av möjligheten för utvecklare att skapa automatiserade användare, eller chat bots, som interagerar med den potentiella köparen genom Messenger. Exempelvis kan en köpare skriva att den vill köpa skor och därmed upprätta en automatiserad konversation om vilken sorts sko som är bäst lämpad.

Det nya betalsystemet är en del av ett pågående samarbete med flera stora företag inriktade på betallösningar, bland andra American Express, MasterCard, Visa, PayPal, Stripe och Braintree. Detta för att möjliggöra att så många som möjligt kan ta del av funktionen. Då Messenger har blivit en viktig del för hur människor kommunicerar har Facebook valt att successivt öka funktionaliteten. Enligt Facebook vill folk inte längre bara använda tjänsten för att kommunicera, utan även för att utföra vardagssysslor så som betalningar, minnesanteckningar och lagring.

Budbärare in i framtiden

David Marcus, ansvarig för Messenger på Facebook, säger att de försöker bygga ett helhetssystem som går bortom den traditionella chatten och istället sätter användarnas behov i fokus. Han garanterar att det Messenger vi känner till kommer att vara väldigt olikt sig i framtiden. Som ett smakprov på framtiden kommer användare att kunna besöka företagens mobila hemsidor utan att behöva lämna Messenger. Det antyder att Facebook aktivt arbetar mot ett mer integrerat ekosystem av tjänster. Med mer än 1 miljard aktiva användare utgör Messenger en stabil grund för att lansera ett sådant system.

Finns det några begränsningar? För det första är tjänsten fortfarande i en tidig version. Det innebär att endast utvalda utvecklare och företag kommer att kunna arbeta med att integrera tjänsten i sin verksamhet. Det är oklart när möjligheten kommer att öppnas upp för alla. Som preliminärt datum har Facebook uppgett att samtliga användare kan förvänta sig att kunna använda tjänsten vid slutet av året. För det andra så kan tjänsten endast användas av de som har ett betalkort utfärdat av en bank i USA. Det betyder tyvärr att vi i Sverige än så länge får nöja oss med de inhemska lösningar som står till buds.

När kan Facebook tänkas lansera samma betallösning för personer utanför USA? Det återstår att se. Ännu har inget datum satts men vi kan vara säkra på att om systemet blir populärt så kommer det inte dröja längre förrän det når Sverige.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *