Prissättning och ”Goldilocks zonen”

I många nystartade företag, är prissättning ett område som många nya företagare helt enkelt inte tillbringar tillräckligt med tid på. Låt oss glömma konkurrens för ett ögonblick, och fokusera på psykologi konsumtionen och hur man kan beräkna din RRP korrekt.

Goldilocksen Zonen

Kom ihåg Guldlock och de tre björnarna? Naturligtvis, vi alla gör. Här är där vi sätter detta viktiga lektion i praktiken. Prissättning din produkt / tjänst handlar om just det, inte för högt och inte för låg, måste du få detta bara rätt. Inledande prissättning av din produkt eller tjänst är nyckeln till din första framgång, så spendera lite tid på att försäkra du gör det rätt.

Prissättning för låg

Det kan vara mycket lätt att bli övervinna med dina konkurrenter. ”Hur mycket de säljer för? Hur mycket de säljer? Vi måste underpris dem! ”- Denna typ av tänkande kommer du ingenstans. Fokusera på din egen verksamhet först, sedan kan vi ta på tävlingen. Prissättning för låg burk produkt en mycket negativ bild på din produkt, din tjänst och ditt varumärke. Du måste skapa en stark närvaro på din marknad – detta görs inte genom att prissätta er löjligt låg.

För höga priser

På samma sätt kan prissättning dina produkter eller tjänster för högt skrämma bort kunder. Sedan släppa dina priser efter ett par månader på marknaden kommer att visa svaghet, opålitlighet och lågt förtroende för ditt varumärke.

Att hitta Guldlock zonen är inte alltid lätt, men för att lyckas från början, måste det vara rätt. Spendera tid på det, och aldrig glömma din vinstmarginal – det finns ingen anledning att ruinera er bara underpris tävlingen.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *