Restauranger – Hur din kund blir en stamkund

För den som driver en restaurang finns det mycket att tänka på. Att få kunderna genom dörren är det första steget men ännu viktigare är att lämna ett gott intryck och konvertera ett första besök till en trogen stamkund. Mängden tid och pengar en restaurang behöver spendera på att locka nya kunder kan vara tre gånger så stor som det resurser som krävs för att locka tillbaka en trogen stamkund. Läs vidare för att få några tips på hur man lockar sina kunder att komma tillbaka. Dessa metoder kan användas både för små kvartersrestauranger eller större restauranger:

 

Snabb och Effektiv Service

Tänk tillbaka på dåliga restaurangupplevelser du själv haft. Dålig, långsam service är en garanti för att det första spontana besöket blir det sista. Det är därför väldigt viktigt att fokusera på att alltid ge så bra service som möjligt. Större restauranger kan använda sig av ett elektroniskt ordersystem för att hålla koll på alla orders och mäta väntetiden. För mindre etablissemang är detta inte kostnadseffektivt men det är ändå viktigt att kontinuerligt jobba med att förbättra sin service. Som en förlängning av detta är det viktigt för en restaurang att värdera sin serveringspersonal då de är restaurangens ansikte utåt.

 

Erbjudanden och Lojalitetsprogram

Att belöna lojala kunder är ett effektivt sätt att locka till återkommande besök som inte behöver kosta särskilt mycket. För enklare lunchrestauranger kan detta vara ett stämpelkort som ger var tionde måltid gratis. För större restauranger och franchises bör man etablera ett komplett kundprogram för att belöna sina kunder. Ett bra exempel på detta är Jensens Bøfhus vars kundprogram Club Jensen’s  erbjuder Jensens kunder inte bara rabatter utan ett stort antal specialerbjudanden och är också en billig restaurang i Stockholm. I samarbete med SF bio säljer man till exempel paket med biobiljetter och rabatterade måltider på Jensens.

 

Social Media

Att vara aktiv på sociala medier har blivit ett måste för företag inom restaurangbranschen och större företag kan till och med ha en heltidsanställd som jobbar endast med detta. Men även för små restauranger kan Instagram och Facebook vara viktiga verktyg för att bygga relationer med sina gäster. En del restauranger mutar sin gäster med gratis mat eller dryck om de checkar in på Facebook eller delar bilder av sitt besök på Facebook.

 

Med dessa tips och en välskött restaurang finns det goda förutsättningar att skapa en restaurangupplevelse som gästerna vill komma tillbaka till. Vad får dig att vilja komma tillbaka till en restaurang utöver maten? Låt oss vet i kommentarsfältet nedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *