Hur du marknadsför ditt företag under sommaren

Sommartider och semestertider behöver inte vara en död tid för ditt företags marknadsföring. Näst efter jul är sommaren den del av året konsumenter spenderar mest pengar på konsumtion. Därför bör du låta värmeböljan bli en het tid för ditt varumärke.

Sponsoravtal

I de flesta städer finns det någon musikfestival, idrottsevengemang eller stadsfest som alla ser fram emot. Att sponsra ett sådant event kan vara värt mer än en stor mängd mindre sponsringar så ta chansen att få ditt varumärke förknippat med en av årets höjdpunkter. Beroende på ditt företags budget kan denna sponsring resultera i mindre närvaro som reklambanderoller eller liknande. För ett större företag som verkligen vill etablera sig lokalt är det ett ypperligt tillfälle att bli huvudsponsor till den lokala festivalen. Detta gör att du kan få ditt varumärke exponerat var helst festivalen marknadsför sig och kan etablera ett långsiktigt och djupgående samarbete.

Sommarkampanjer

En speciell sommarkampanj kan  bidra till att ge ditt varumärke en sommrig framtoning. Här finns det stora möjligheter till kreativitet. Starta en tävling på Facebook där användare skickar in sina bästa sommarbilder med dina produkter i. Ha en kampanj på stan där du ger bort företagets produkter eller online presentkort. Skapa en banderoll som du ka använda både vid sponsrade event eller vid till exempel shoppingcenter. Denna kan med fördel förses med en QR-kod som låter besökare gå direkt till ett specialerbjudande på din webbsida.

 

Det finns stor möjlighet till variation när det gäller sommarkampanjer och vad man bör fokusera på beror helt på vilken bransch man verkar inom samt vad man vill att ens varumärke ska förmedla. Hemligheten bakom de mest lyckade sommarkampanjerna är att man vill förknippa sitt varumärke med de positiva associationer som de flesta har kring sommarens äventyr som semester, sol, grill och bad.

Hur ska man få sommarkampanjen att ha effekt året runt?

Precis som andra sommarminnen vill man förstås att ens kampanj ska kommas ihåg även när höstmörkret gör sitt intåg. Detta kan man göra genom att dela sommarminnen via sociala medier eller genom att knyta an till förra sommarens kampanj under sin marknadsföring under andra delar av året. Några av de mest framgångsrika marknadsföringskampanjerna är de som har lyckats skapa en enhetlighet i sina kampanjer som gör att man kan uppdatera sina erbjudanden men ändå bibehålla samma format och stil under flera årstider eller till och med i åratal. En modern klassiker som illustrerar denna typ av marknadsföring är ICAs långkörare som bibehållit samma stil i över ett decennium. En spektakulär sommarkampanj kan vara det rätta sättet att starta sin egen klassiker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *