Svenska män tar sig mer och mer tid och lägger mycket mer pengar på sitt eget utseende idag. Den typiska mannen i Skandinavien köper nu skönhetsartiklar för 3000 varje år. Skönhetsindustrin för män i norden växer så det knakar. I huvudsak är det marknaden på nätet för hudvård för män som växer allt mer. Enligt oberoende mätningar har försäljning av hudkrämer och rengöring för män stigit med 70%, eller nära tolv miljoner kronor årligen i stormarknader samt hos kosmetika specialister. Mätningarna hänvisar även till att män i de flesta storstadsområden och åldrar allt mer tänker på sitt eget yttre.
Man brukar idag tala i termer om ”manlig grooming” som är med accepterat bland män att kalla den så kallade ”skönhetsindustrin”. Och det är idag många produkter som kvalar in under denna kategorin. Och då pratar jag inte enbart om Gellets senaste rakhyvel eller den senaste hårgelén från Jack Black. Utan det gäller de populära hudvårdsprodukter som ska ge en lyster och få dig att se yngre ut. Statistiken visar på att män upp till 18 år inte använder så värst mycket skönhetsprodukter förutom hårvax och andra liknande produkter. Utan det är i senare ålder som det helt plötsligt börjas konsumeras produkter som ska få dig att se yngre ut. Detta är så klart logiskt med tanke på att folk börjar åldras i hyn redan vid 30-års ålder, och på något sätt ska denna åldring kompenseras. Män i Skandinavien är idag mer benägna att lägga pengar på produkter som ska bevare den ungdomliga skönheten.
De växande hemsidorna på nätet har sätt till att det är lättare än någonsin att klicka hem en påse med varierade produkter för män som vill se yngre ut. Det är även idag trendigt bland män i framförallt Sverige att köpa hem produkter, och då pratar jag om grooming produkter som ska se till att ditt skägg ska se så välgjort och glänsande ut som möjligt. Män har alltså i vissa fall sett till att håret i ansiktet ska ha samma lyster och se lika välvårdat ut som håret på huvudet. Produkter som hjälper mot detta är så kallade ”skägg” oljor som kan köpas från Made4men.se . Det finns även ”skägg” vax att tillgodo se sig för att skägget ska se tätare ut och lyfta fram volymen.
Som i många andra länder i Europa ser man just nu en ökning i Skandinavien av antalet skönhetsprodukter som säljs. Det är framförallt det pågående upp poppandet av nya e-handels butiker som står för en stor del av denna tillväxt. Konstant marknadsföring på diverse sociala medier har fört med sig en explosionsartat ökning av grooming produkter för män. Du behöver alltså inte som man stiga in i en fysisk butik som säljer skönhetsprodukter och känna dig uttittad för att du är påväg att köpa dig något som är kopplat till manlig skönhet, utan du kan sitta hemma framför din dator och i lugn och ro leta dig runt bland det tusentals produkter som erbjuds enbart inom kategorin ”för män”. På till exempel sociala mediet Instagram finns det kanaler eller personer som enbart riktar sig till olika skönhetsprodukter för män och som skapat en plats där det är okej att prata om det. Samtidigt som dessa profiler växer och får en stor skara följare efter sig så passar samma profiler på att marknadsföra olika produkter i samma kanal för att ha chansen att känna lite extra pengar. Denna kombinationen har lett till att ökningen har vuxit de senaste åren och trenden talar för att denna industri för män är här för att stanna och kommer att växa ännu mer dom kommande åren.