Europeiska studenter gillar inte bara Google och Microsoft … de älskar dem!
Google har just utsetts till den mest attraktiva arbetsgivaren bland europeiska teknik och IT-studenter, och slår därmed ut den förre ettan; IBM.
Den årliga rankingen från Universum, ett forsknings- och konsultföretag, utsåg även Google till den mest önskvärda arbetsgivaren bland europeiska ekonomistudenter för femte året i rad.
Microsoft kom på andra plats på ingenjörs rankingen, och tredje plats på affärs ranking. Om du arbetar utomlands som student, eller till och med som en anställd kan du lyft räkna med att ta ett privatlån.
Google och Microsoft har snabbt drivits upp på ingenjörs rankingen under det senaste året som de har förbättrat sin varumärkesstrategi och använde sina produkter för att locka studenter, säger Claudia Tattanelli, global chef för Universum.
Arbeta och bidra
”Dessa två företag går utöver sina produkter. De överskrider dem”, säger Tattanelli, notera att eleverna i alla europeiska länder Universum tillfrågade uppvisade en växande önskan att arbeta på Google.
Båda tech jättarna lyckas framgångsrikt marknadsföra sina arbetsplatser vänlig och tillmötesgående, samtidigt som nya jobb för utexaminerade som lovar att ha en påtaglig inverkan på världen, sade hon.
Googles rekryterings ”tag line” – ”Gör häftiga saker som betyder något” – sammanfattar det snyggt, sade hon. Och Microsofts catchphrase, ”Kom som du är, gör vad du älskar,” är också mycket lockande för studenter.
Google är världens mest efterfrågade arbetsgivare och varumärke, följt av Apple, Microsoft, Facebook och Unilever, enligt nätverkssajten Linkedin.
Ett intressant fynd är att just teknik är så populärt nu. Mjukvara var den mest representerade industrin på listan, och Google toppade flera kategorier enligt Linkedins globala ranking.
Dessa fynd baseras på InDemand arbetsgivares ranking som Linkedin säger drevs av Talent Brand Index, en ny, kostnadsfri tjänst för Linkedins Talent Solutions kunder.
Den nya tjänsten som analyserar interaktioner som äger rum varje år mellan Linkedins mer än 175 miljoner medlemmar och de företag på Linkedin.
Linkedin sade i ett uttalande att denna tjänst tillåter företag att mäta och jämföra styrkan i sitt märke bland anställda.
Större är inte nödvändigtvis bättre
Stora globala varumärken är väl representerade i rankingen, men 50 procent av de 100 har under 7000 anställda, säger Linkedin.
”Ett starkt konsumentvarumärke hjälper, men är inte nödvändigtvis”, sade nätverksföretaget. ”Konsumentkraftpaket som Coca-Cola och Nike rankas högt, men det gjorde ledande professionella tjänster företag som McKinsey & Company och B2B-företag som GE.”
”Sjuttio procent av företagen rankar ”anställnings branding” som en av sina största prioriteringar eftersom de allt oftare konkurrerar om de bästa talangerna,” säger Steve Barham, Senior Director, Linkedin Talent Solutions. ”Förmågan att bättre förstå hur ditt företag uppfattas bland viktiga professionella målgrupper ger dig möjlighet att vidta åtgärder för att bättre engagera de yrkesverksamma du helst vill hyra.”